Reklame

Å eie bil er ikke akkurat gratis, og bilkostnadene kan utgjøre en betydelig del av familiebudsjettet. Mange nordmenn vurderer forskjellige bildelingstjenester, leie eller leasing – som i noen tilfeller kan gjøre kostnadene mer oversiktlige. Imidlertid er det fortsatt mange som eier egen bil, og da er det viktig å ha et forhold til hele kostnadsbildet – fra strøm eller bensin til forsikringer og bildeler.

En tommelfingerregel: drivstoffkostnader har ikke så mye å si

Det kan høres flåsete ut at drivstoffkostnader ikke har noe å si, særlig når bensin- eller dieselprisen begynner å nærme seg 30 kroner per liter. Imidlertid er det i stort verditap, service, vedlikehold, forsikringer, bompenger etc. som faktisk står for en stor andel av kostnadene for å ha bil. Det er viktig å ikke henge seg opp i drivstoffpriser – noen øre rabatt per liter har for eksempel ekstremt lite å si.

Prisforskjellene kan være store når det gjelder både forsikring, finansiering, service, bildeler og andre verkstedskostnader. Derfor er det viktig å faktisk ha fokus på disse, sammen med den svært viktige faktoren verditap. Den er litt mer ullen enn de andre, da du ikke ser hele kostnaden før du selger bilen, men verditapet utgjør betydelige beløp.

Eie eller leie, gammel bil eller ny bil?

Det kan være lett å tenke at en gammel bil «alltid» er rimeligere enn nyere biler, eller at det burde være mer økonomisk å kjøpe bil – da du sitter igjen med noe du eier etter at lånet er nedbetalt. Bildet er likevel ikke alltid så enkelt, og det er greit å se på bilhold som en kostnad for å ha tilgang til transport.

De aller fleste biler har praktisk talt ingen verdi etter 15-20 år, og dessuten vil eldre biler etter hvert kreve betydelige påkostninger i form av service og vedlikehold. Kanskje er det beste alternativet for familiebudsjettet faktisk å leie bil, eller investere i en helt ny?